Pomůžeme Vám v orientaci ve vyúčtování spotřeby tepla a vody
Počínaje lednem obvykle nastává čas, kdy jednotlivé domácnosti dostávají roční vyúčtování záloh za teplo a spotřebu vody. Nemusí být ihned snadné se v něm orientovat. Takže jaké informace vám mohou pomoci se zorientovat?
Rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh se provádí za určité období, kterým bývá nejčastěji jeden kalendářní rok.
S dostatečným předstihem před termínem vyúčtování jsou prováděny odečty. Teplo, voda a elektřina. V domech s individuálním vytápěním jednotlivých bytových jednotek, se spotřeba tepla v rámci společného rozúčtování vztahuje pouze na společné prostory domu. Odečty elektřiny se v rámci SVJ také týkají pouze spotřeby ve společných částech domu. Spotřebu elektřiny, nebo případně plynu si každá domácnost hradí sama u svého dodavatele.
Vyúčtování a splatnost přeplatků a nedoplatků upravuje zákon č. 67/2013 Sb.
Vyúčtování nákladů na teplo
Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce činí 30 až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. Rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla, v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru na m2 zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období.
Náklady na spotřebu tepla se rozúčtovávají podle Vyhlášky číslo 269/2015 Sb. Ministerstva pro místní rozvoj, která vstoupila v platnost od ledna 2016
Jaký poměr spotřební a základní složky je optimální?
Doporučujeme postupovat na základě odborného posouzení tepelně izolačních vlastností objektu. Obecně je používáno (s ohledem na instalovaný typ poměrového měření v objektu) stanovení poměru spotřební a základní složky takto:
- v případě rozpočtu pomocí indikátorů použít poměr 50 % základní a 50 % spotřební složka;
- v případě měřičů tepla (kalorimetrů) pak počítat spotřební složku 60 % a základní 40 %.
Závazné termíny
- Roční vyúčtování předepsaných a uhrazených záloh, rozepsané na jednotlivé položky, je vlastník domu (nebo bytu v případě pronájmu) povinen doručit vlastníkovi bytu nebo nájemci bytu do čtyř měsíců od skončení zúčtovacího období. Standardně tedy nejpozději do 30. 4. Stejně tak se vyúčtování vztahuje na pronájem bytového či nebytového prostoru.
- Uhradit nedoplatek nebo obdržet přeplatek musíte do čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování.
Měřící zařízení s možností dálkových odečtů předchází případným nejasnostem ve vyúčtování
Roční vyúčtování je u mnohých majitelů bytů jediná informace o jejich roční spotřebě. Přitom by mohli lépe kontrolovat své spotřeby tím, že budou častější informováni o spotřebě a tím mají šanci ušetřit na nákladech na energie. Reklamovat, či objasnit nepřiměřenou spotřebu je často velmi komplikované a dochází při tom ke zbytečným konfliktům mezi uživateli bytu, správci a samozřejmě i mezi sousedy.
Jednoduchým řešením jsou dálkové odečty, které přenášejí informace o spotřebě bez časových prodlev. V rámci pravidelných pětiletých výměn vodoměrů je podle nové legislativy, platné od 1. 1. 2022, možné již instalovat pouze měřidla umožňující dálkový odečet. Tuto povinnost stanoví Novela zákona č. 406/2000 Sb.